onsdag den 20. november 2019

Kakadu - torsdag

Så er der gjort klar til at skrive videre på bloggen:

Som vi havde lovet os selv i går, ville vi tage tidligt ud og se Burrungkuy, som er et sted hvor aboriginals har gjort holdt på deres vandringer og lavet tegninger på klippevæggen. Vi kom da også afsted i så god tid at termometeret stadigvæk holdt sig nede på 27 grader da vi nåede frem.

Meget godt med "Burrungkuy" - Hvor er vi henne i verden? Jo Kakadu nationalpark liggeri den nord øst lige ende af Notern Territory - Dvs. find Darwin på kortet over Australien (oppe i det nordlige Australien), og kig så små 300 kilometer til højre, der ligger Kakadu Nationalpark - find så selv Burrungkuy på kortet her:

Der var en anelse færre fluer at slås med, så vi travede ind på en af de korte ture (der var 4 at vælge i mellem, den længste v5ar 12 km).
På vejen "mødte" vi et vildsvin, det var heldigvis mere bange for os end vi af den...

Vi nåede op til kanten af en kalkstensklippe, hvor der under et udhæng kunne ses en række tegninger på væggen. Imponerende at nogle af dem var 10.000 år gamle (svage, men kunne dog anes).

Efter vores besøg hos "fluerne" (der var godt nok mange), tog vi et stykke mere sydpå, til Djarradjin, hvor der skulle være et udsigtspunkt. det viste sig at være en slags campingplads, og jo der var da noget man kunne bese: Der var en 4 km. gåtur rundt om et vandhul ! OK, der har nok været mange fugle og måske også andre dyr at se på, men at lokke Inge ud på 4 km. gåtur i nu 36 graders varme med masser af fluer, næ, nej! Vi vendte snuden hjemad.
Nå der var da et "spændende" skilt ved en ophalerplads ved floden:

På vejen tilbage til Jabiru, hvor vores krokodillehotel ligger, kom vi forbi Bowali Visitor center, og der erfarede vi at man skal have et såkaldt Park-Pass for (som turist) at opholde sig i Kakadu nationalpark, det var første gang vi hørte om det! Fordi vi er over 60 år, skunne vi slippe med 2x19 dollar...

Ud over diverse plancher der fortælle om området, var der en biograf hvor vi så en film om Kakadu, hvordan de passer på område, spcielt mht. bushfires - Det kan lyde mærkeligt, men de sætter selv ild til underskoven for at foretage kontrollerede brænde, så de naturligt opståede brænde ikke bliver uhåndterlige.

Det var dejligt lunt da vi startede bilen for at trille hjem til hotellet. Kig øverst i midten, hvor udendørs temperaturen vises: